دیوارپوش چیست؟

خلاصه این مطلب

امروزه مردم به دکوراسیون داخلی منزلشان بسیار اهمیت می‌دهند. بسیاری از آن‌ها برای لوکس‌تر شدن منزلشان به جای استفاده از کاغذ دیواری یا رنگ از دیوارپوش استفاده می‌کنند و دیوارهای منزلشان را با دیوارپوش شیک‌تر می‌کنند. نسل جدید دیوارپوش به گونه‌ای طراحی شده است که هم استحکام دیوار را افزایش می‌دهد و هم اینکه به زیبایی هرچه بیشتر فضای داخلی ساختمان کمک می‌کند. دیوارپوش ها در انواع مختلفی وارد بازار می شوند که ما در این مقاله به بررسی آن ها پرداختیم.

نویسنده مطلب

راستین دیزاین

تاریخ انتشار

16 آبان 01

تعداد بازدید

504 بازدید

دیوارپوش

امروزه استفاده از انواع دیوارپوش‌ها در کنار کفپوش، پارکت و قرنیز در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است. در واقع از دیوارپوش‌ها برای زیباتر نشان دادن فضاها و دیوارها می‌توان بهره گرفت.

دیوارپوش چیست؟

همانطور که از نام این محصول پیداست، از دیوارپوش‌ها برای ایجاد جلوه بصری بر روی دیوارها استفاده می‌شود. قدیمی‌ترین و به نوعی آشناترین دیوارپوش که همه ما با آن آشنایی داریم، انواع کاغذهای دیواری هستند. بله درست است! اولین دیوارپوش ساخته شده، کاغذی است. کاغذهای دیواری در رنگها و طرح‌های متنوع در بازار موجودند. از روزگاران قدیم تا به حال از این نوع از دیوارپوش‌ها استفاده می‌شده‌است.

نصب دیوارپوش کاغذی نیز نسبتا به آسانی انجام می‌گیرد. دیوارپوش‌ها انواع مختلفی دارند، از جمله یکی دیگر از دیوارپوش‌های پرطرفدار، دیوارپوش ام دی اف است. که برای بسیاری از فضاها کاربرد دارد و پس از اجرا و نصب بر روی دیوار زیبایی خاصی را به فضا، هدیه می‌دهد.

انواع دیوارپوش‌ها

کاربرد آسان، ایجاد جلوه بصری و به وجود آوردن فضای مدرن از مهمترین ویژگی‌های دیوارپوش‌های جدید محسوب می‌شود. حال برویم سراغ انواع دیوارپوش!

دیوارپوش ام دی اف

اولین دیوارپوشی که می‌خواهیم به شما معرفی نماییم، دیوارپوش ام دی اف است. با بکار بردن این دیوارپوش‌ها، در واقع تاکید بیشتر بر روی حضور عنصر چوب در طراحی دکوراسیون صورت می‌گیرد. بکارگیری عنصر چوب در دکوراسیون داخلی، به نوعی موجب حس گرمی محیط می‌شود. دیوارپوش ام دی اف در کنار القای حس طراوت به شما در محیط، آسیبی نیز به محیط زیست وارد نمی‌کند و این نکته بسیار حائز اهمیت است. در محیط خانه، بر روی دیواری که تلویزیون مقابل آن قرار می‌گیرد، یکی از مکانهای مناسب برای نصب دیوارپوش ام دی اف است. اگر این حس چوبی را بسیار دوست دارید، می‌توانید برای فضاهای دیگر مانند اتاق خوابتان نیز از آن استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که زیبایی دیوارپوش ام دی اف، در حالتی است که بر روی یک دیوار در یک فضا اجرا شود.

دیوارپوش ام دی اف

دیوارپوش سنگی

این دیوارپوش‌ها نیز مانند دیوارپوش‌های ام دی اف، جلوه طبیعی به فضا می‌بخشند. همانطور که دیوارپوش ام دی اف، جایگزین دیوارپوش چوبی شده، دیوارپوش‌های ساخته شده از سنگ مصنوعی نیز در کنار دیوارپوش‌های سنگ طبیعی کاربرد فراوانی پیدا کرده‌اند. معمولا برای پوشش اطراف شومینه از این نوع دیوارپوش‌ها استفاده می‌شود. بهتر است برای حفظ لطافت و زیبایی محیط، از این نوع دیوارپوش، در فضاهای محدود استفاده گردد. ویژگی بسیار مهم این محصول، مقاومت بالای آن در برابر ضربه و خراشیدگی است

دیوارپوش سنگی

دیوارپوش سه بعدی

این محصولات به صورت مستقیم، حاصل پیشرفت هنر و تکنولوژی در دنیای مدرن محسوب می‌شوند. این دیوارپوش‌ها، ظاهر مدرنی به فضا می‌بخشند. تنوع این نوع از دیوارپوش‌ها بسیار بالاست.

آنها بیشتر برای فضای خانه و یا دفاتر کاری و قسمت پذیرش هتل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیوارپوش سه‌بعدی، یک ویژگی منحصربفرد دارد و آن، مقاوم بودن نسبت به آب و ضد حریق بودن است. معماران و طراحان در کنار بکارگیری این دیوارپوش‌ها، از نورپردازی هم بهره می‌گیرند تا به این ترتیب جلوه زیباتری به آن اضافه نمایند.

دیوارپوش سه بعدی

دیوارپوش چرمی

این محصولات بسیار پرکاربرد بوده و در رنگها و مدل‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. همچون دیوارپوش‌های ام دی اف یا چوبی،‌ بیشتر برای دیوار پشت تلویزیون، در اتاق خواب، فضای پشت تخت خواب و همینطور دیوار پشت میز کار در محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از دیوارپوش‌ها نسبت به خراشیدگی حساس هستند. اما به هر حال جلوه‌ای لاکچری به فضا می‌بخشند.

دیوارپوش چرمی

دیوارپوش آجری

نکته جالب توجه در خصوص دیوارپوش آجری، این است که همانقدر که به فضا، حس اصالت می‌دهد، به همان میزان نیز موجب می‌شود تا فضا مدرن و امروزی به نظر برسد. این نوع دیوارپوش که علاوه بر دیوارهای خانه، محیط کافی شاپ‌ها را هم گرم و صمیمی می‌سازد، نسبت به ضربه و خراشیدگی مقاوم است.

دیوارپوش آجری

دیوارپوش PVC

دیوارپوش‌های جدید PVC، تغییرات بزرگی را در این سبک طراحی به وجود آوردند. این دیوارپوش‌های جدید، به سبب مزایایی که دارند، بسیار مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته‌اند. البته تنوع طرح‌های بالای این محصول در بازار نیز در این میان نقش مهمی دارند.

از جمله مزایای دیوارپوش‌های جدید PVC می‌توان به سبک بودن آنها اشاره کرد. که موجب شده‌است تا نسبت به محصولات مشابه خود، طرفدار بیشتری داشته‌باشند. سایر مزایای دیوارپوش جدید PVC عبارتند از:

  1. مقاوم بودن نسبت به حرارت.

  1. عایق صوتی هستند.

  2. این محصولات ضد حریق هستند.

  3. قابل شستشو هستند. و نسبت به مواد شیمیایی مقاومند. از این رو برای مکان‌هایی مانند مطب‌ها، که نیاز به شستشو و ضدعفونی دارند. مناسبند.

  4. انعطاف‌پذیری بالایی دارند.

  1. برخی از انواع آنها (نه همه‌شان) در مقابل ضربه، مقاوم هستند

    دیوارپوش پی وی سی

    دیوارپوش فومی

    این دسته از انواع جدید دیوارپوش‌ها، عایق بسیار خوب گرما، صدا و رطوبت هستند. از این رو هم در بخشهای داخلی ساختمان و هم به عنوان تزئینات داخلی کاربرد دارند. این مدل از دیوارپوش‌های جدید، منعطف و قابل شستشو هستند و به همین دلیل گزینه خوبی برای استفاده در دیوار خانه‌های بازی و مهدهای کودک بشمار می‌روند. این مدل از دیوار‌پوش‌ها در مدل‌ها و رنگ‌های متنوعی در بازار موجودند.

    دیوارپوش فومی

    دیوارپوش آلومینیومی

    تنوع بالا و زیبایی از جمله مزایای این دیوارپوش‌های جدید هستند. آلومینیوم جنس سبکی دارد و این نوع از دیوارپوش‌ها به راحتی نصب می‌شوند. از آنجا که دیوارپوش‌های جدید آلومینیومی، جلوه خاصی به فضا به خصوص فضاهای کاری می‌بخشند با استقبال کم‌نظیر معماران روبرو شده‌است. در نصب آنها نیازی به زیرسازی دیوار نیست. این دیوارپوش‌ها به آسانی و با کمک چسب پشتشان بر روی دیوار قابل نصب هستند.

    دیوارپوش آلومینیومی

    دیوارپوش پارچه ای

    در واقع این گروه جدید از دیوارپوش‌ها را می‌توان جزو گروه کاغذهای دیواری به حساب آورد. این دیوارپوش‌ها جلوه‌ای لوکس و کلاسیک به فضا می‌بخشند. در رنگها و طرح‌های گوناگون در بازار موجودند. سبک هستند اما در مقابل خراشیدگی مقاوم نیستند. الیاف این پارچه‌ها به گونه‌ای است که قابلیت شستشو دارند. آنها بیشتر مناسب فضاهای داخلی خانه هستند. دیوار سالن پذیرایی و یا دیواری در محدوده میز ناهارخوری، دیواری ایده‌ال این دیوارپوش جدید به شمار می‌روند.

    دیوارپوش پارچه ای