بازدید اعضای هیأت مدیره بانک صادرات ایران از پروژه ویلا های خانه دریا
بازدید: 512
فرهنگ به بیانی ذهنی بر مبنای ارزشها، شرایط، عقاید، موفقیتها و فرضیات رایج در میان افراد هر جامعه تعریف میشود. فرهنگ بنایی است که مبین تمامی باورها، رفتارها، دانشها، ارزشها و مقاصدیست که شیوه ی زندگی هر ملت را مشخص میکند. از طریق فرهنگ است که اعضای جامعه می آموزند که چگونه بیندیشند و چگونه عمل نمایند. در تقسیم بندی عوامل دگرگون ساز جوامع عوامل محیطی، سیاسی و فرهنگی از اهمیت ویژه¬ای برخوردارند. که پراثرترین آن¬ها عوامل فرهنگی است. هدف از انجام این پژوهش، شناخت مولفه های فرهنگی و تاثیر این مولفه¬ها بر روی طراحی اقامتگاه بوم¬گردی و راهکارهایی برای افزایش تاثیر فرهنگ بر طراحی این اقامتگاه¬ها می¬باشد. روش پژوهش حاضر مطالعات کتابخانه¬ای و پر کردن پرسشنامه¬هایی که توسط متخصصان و صاحب نظران و علاقه¬مندان در امر گردشگری و همچنین معماری پاسخ داده شده است. ابزار در این پژوهش مطالعه اسناد و در خصوص پرسشنامه ها نیز از روش دلفی بهره¬گرفته شده است. در نهایت با استفاده از نتایج حاصل پرسشنامه¬ها تعدادی مولفه برتر انتخاب و راهبردهایی جهت تقویت بهره¬گیری و کاربرد بهتر اقامتگاه¬های بوم¬گردی ارائه شده است
نویسنده مطلب
احسان معماری
تاریخ انتشار
28 اردیبهشت 03
تعداد بازدید
248 بازدید
maryam.rezghi@yahoo.com
mahmoud.tavakkoli@yahoo.com
چكيده
فرهنگ به بیانی ذهنی بر مبنای ارزشها، شرایط، عقاید، موفقیتها و فرضیات رایج در میان افراد هر جامعه تعریف میشود. فرهنگ بنایی است که مبین تمامی باورها، رفتارها، دانشها، ارزشها و مقاصدیست که شیوهی زندگی هر ملت را مشخص میکند. از طریق فرهنگ است که اعضای جامعه میآموزند که چگونه بیندیشند و چگونه عمل نمایند. در تقسیمبندی عوامل دگرگون ساز جوامع عوامل محیطی، سیاسی و فرهنگی از اهمیت ویژهای برخوردارند. که پراثرترین آنها عوامل فرهنگی است.
هدف از انجام این پژوهش، شناخت مولفههای فرهنگی و تاثیر این مولفهها بر روی طراحی اقامتگاه بومگردی و راهکارهایی برای افزایش تاثیر فرهنگ بر طراحی این اقامتگاهها میباشد. روش پژوهش حاضر مطالعات کتابخانهای و پر کردن پرسشنامههایی که توسط متخصصان و صاحب نظران و علاقهمندان در امر گردشگری و همچنین معماری پاسخ داده شده است. ابزار در این پژوهش مطالعه اسناد و در خصوص پرسشنامهها نیز از روش دلفی بهرهگرفته شده است. در نهایت با استفاده از نتایج حاصل پرسشنامهها تعدادی مولفه برتر انتخاب و راهبردهایی جهت تقویت بهرهگیری و کاربرد بهتر اقامتگاههای بومگردی ارائه شده است.
كلمات كليدي
فرهنگ به بیانی ذهنی بر مبنای ارزشها، شرایط، عقاید، موفقیتها و فرضیات رایج در میان افراد هر جامعه تعریف میشود (هریسون، هانتینگتون، 1388). سنجش تأثیر فرهنگ بر زوایای مختلف زندگی فردی و اجتماعی مشکل است. اما بدون شک نفوذ عوامل فرهنگی بر رفتار انسان قطعی است. اولویتهای فرهنگی ضرورتا اگرچه به خودی خود تعیین کننده نیستند. اما یک مؤلفه از نظام پیچیده عوامل علی هستند که می تواند عامل برانگیزاننده ی مهمی در بلند مدت باشند. بدین معنا که ارزش های مادی یا ارزش های معنوی هر کدام تأثیر گذار بر شکل و محتوای جامعه خواهند بود.
فرهنگ بنایی است که مبین تمامی باورها، رفتارها، دانش ها، ارزش ها و مقاصدیست که شیوه ی زندگی هر ملت را مشخص می کند. از طریق فرهنگ است که اعضای جامعه می آموزند که چگونه بیندیشند و چگونه عمل نمایند. فرهنگ حاوی آفرینش ها، اندیشه ها و جهان بینی مردم یک سرزمین است. اجزائی که کنار هم محتوای درون و برون اعضاء را میسازد. لذا هر قدر ملتی از گذشته ی تاریخی و فرهنگی خویش آگاهی بیشتر و عمیق تری داشته باشند، بدون شک و با قاطعیت و ایمان راسخ برای حفظ موجودیت و هویت و اعتبار خود در برخورد با فرهنگهای ملل مختلف می کوشد، نارسایی ها و مشکلات کمتری دامن گیر آن جامعه می شود، زیرا هویت فرهنگی موجبات توانایی و زنده بودن ملت را فراهم می آورد.
در تقسیم بندی عوامل دگرگون ساز جوامع عوامل محیطی، سیاسی و فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. که پراثرترین آنها عوامل فرهنگی است.
این عوامل شامل مذهب، شیوه های تفکر و آگاهی های عمومی می باشد. وبر معتقد است که اعتقادات مذهبی بسیاری از اوقات در اعمال فشار برای ایجاد دگرگونی اجتماعی نقشی برانگیزنده ایفا می کنند (https://www.dana.ir).
هدف از انجام این پژوهش، شناخت مولفه های فرهنگی و تاثیر این مولفه ها بر روی طراحی اقامتگاه بومگردی و راهکارهایی برای افزایش تاثیر فرهنگ بر طراحی این اقامتگاهها میباشد.
2- رابطه فرهنگ و معماری
آنچه به عنوان فرهنگ برشمردیم (قوانين، ارزشها و،)... تنها بخشی از فرهنگ هر جامعه است. فرهنگ، دارای بعدی دیگر نيز هست به نام بعد مادی و منظور از آن، ساختمانها، بناها، کارخانه ها و ... است. در واقع، این امور را نيز جزئی از فرهنگ یك جامعه میشمارند. چون ریشه در ارزشها، باورها و... دارند و از همينجا حلقه ارتباط فرهنگ و معماری نمایان میشود. «جهت-گيری فرهنگها، همواره بر مبنای فطرت بشری و اندیشه او انجام میشود و همين مسير در شكل دهی به فضای زیست و پيدایش معماری مؤثراست، چرا که این فضا به عنوان یك نياز بشری مطرح است و اینگونه نيازها همواره در مسير عقل و فطرت الهی پاسخ داده میشوند» (فلاحی، 1392).
3- مفهوم فرهنگ و هویت در معماری
فرهنگ واژه ای متاخر است که برای اولین بار در حس انسان شناسانه معاصر در سال 1871 زمانی که به عنوان مجموعه ای کلی که شامل دانش، فرهنگ، باورها، هنر، اخلاقیات، آداب و رسوم و هرگونه قابلیت و عادات دیگری است به عنوان عضوی از جامعه بدست آورده (تایلر، 1871) تعریف شده بود. از این واژه در مطالعات مسکن استغاده میکنیم، بنابر این تمام گونه های انسانی دارای فرهنگ هستند. انواع خاص فرهنگ به عنوان مجموعه ای از راهبردهای تطبیقی در محیط زیست خاص خود شکل میگیرد. آرمانهای یک جامعه به نوبه خود، منجر به شکلگیری روشهای خاصی از زندگی و رفتار شده و نیز شامل محیطهای طراحی شده برای گروهی از مردم می شود که به عنوان هنجار سبک خاصی از زندگی را برایشان تشکیل داده و این گروه از دیگران متمایز میکند (Rapaport, 1998).
فرهنگ، پایدارترین وجه جامعه است و بنابر این تغییرات آن در طول زمان اتفاق می افتد. فرهنگ یک امر سیال است. قابلیت رشد و ارتقا یا انحطاط و ابتذال دارد (شهبازی و شکاری، 1393).
هویت، علتی وجودی که برای ملتی تعریف می شود و برخاسته از فرهنگ و تاریخ آن ملت بوده و نیز تمام اجزای آن را در بر گیرد. هویت از دو جنبه بروز می کند: هویت فردی که اغلب در مباحث روانشناختی و هویت جمعی که در مباحث جامعه شناختی و هویت جمعی که در مباحث جامعه شناختی مطرح می شود. هویت افراد در متن اجتماع و فرهنگ شکل می گیرد و هویت از جمله نیازهای طبیعی انسان برای خودشناسی و شناساندن خویش است. بنابر این هویت محصول تعامل اجتماعی افراد است (پرویزی، 1388: 83).
معماری دارای هویتی است که: اولا بیانگر ارزشهای حاکم بر جامعه است، دوما مبین ارزشهایی است که جامعه به آن تمایل دارد. سوما بیانگر عوامل هویت فرهنگی پدید آورنده آن است و این که آنچه اثری را در نگاه عموم با بی هویتی جلوه میدهد، تعلق آن به هویت جمعی و پایدار است (بمانیان و دیگران، 1389).
4- چگونگی تاثیر متقابل فرهنگ بر شکل گیری فضاهای معماریهرجامعهای دارای فرهنگ خاص خود است که شالوده معماری آن جامعه را پایه گذاری میکند و معماری آن جامعه تصویر عینی آن فرهنگ میباشد. در حقیقت معماری وسیله واقعی سنجش فرهنگ یک ملت بوده و هست. فرهنگ هر جامعه پاسخگوی چگونگی شکل گیری فضاهاست. حضور فرهنگ در فضاهای معماری و شهری از راه های گوناگون صورت می گیرد که برای نمونه می توان به حضور آن به شکل عناصر، نقش ها، تزئیتنات، ترکیب های حجمی یا ترکیب هایی خاص در پلان اشاره کرد (ایران پور، 1392: 5). تجلی فرهنگ در فضا، نشانه هایی دارای معنا و محتوایی خاص است. این نشانه ها گاه تک معنایی و گاه چند معنایی است و همچنین می تواند صریح و آشکار باشد یا تلویحی و نیمه آشکار. البته نشانه های آشکار قابل مشاهده و درک برای افراد غیر حرفه ای و عمومی باشد مانند گنبد، منار و ایوان و ... (همان).
مجموعه ای از نشانه ها نمایانگر هویت یک فضاست که وجه مشخصه یک فضا از لحاظ زمینه های فرهنگی و کارکردی و سرزمینی است. فضا به معنای عام، واقعیتی است دارای ویژگی های هویتی مشخص و معین. نتیجه برداشت های آدمی از فضا از تجربه های ذهنی، شخصی، فرهنگی و اجتماعی او تاثیر پذیر است. لذا یک فضای معماری در مفهوم کلی نشان دهنده خصوصیات اصلی فرهنگی و سرزمینی آن است (همان).
5- شناسایی مولفه های فرهنگی معماری
طبق بررسیهای انجام شده توسط پژوهشگران تعداد 20 مولفه به عنوان مولفه های فرهنگی معماری شناسایی شده است. این مولفه ها عبارت اند از: (مردمواری – رعایت تناسبات – سلسله مراتب – ورود نور با ایجاد گشودگی – محوریت در طراحی – مرکزیت – خود بسندگی – پرهیز از بیهودگی – درونگرایی – سکون و آرامش – اعتقاد به محرمیت و عدم دید مستقیم – تعامل و رفتار اجتماعی با افراد – تعلق خاطر – حس مکان – تعریف و تمایز حرایم و قلمروها – خلوص و شفافیت فضا در معماری – هنر ایرانی – جایگاه عناصر طبیعی – هنر ایرانی اسلامی – کهن الگوها (ایران پور، حبیبی 1393، ص11)) در ادامه جهت بررسی میزان اهمیت هر یک از شاخص ها پرسشنامه ای با ۲۰ گویه متشکل از مولفه های فرهنگی بدست امده با طیف ۵ لیکرت از اهمیت بسیار زیاد تا بسیار کم تدوین و در میان ۳۱ متخصص در حوزه های مرتبط توزیع گردبد و نتایج طبق جدول ارائه شده در بند بعدی نشان دهنده اهمیت مولفه های برتر به نسبت سایر مولفههای شناسایی شده میباشد.
جدول 1: مولفه های برتر فرهنگی در طراحی معماری اقامتگاه بومگردی (پژوهشگر)
طبق محاسبات و ارزیابی به روش دلفی تعداد 9 مولفه از بین 20 مولفه شناسایی شده با کسب 80 تا 89 درصد را به خود اختصاص داده و به عنوان مولفه برتر شناسایی شده اند.
مولفه های فرهنگی برتر به ترتیب اولویت عبارت اند از: 1- هنر ایرانی 2- سکون و آرامش 3- ورود نور با ایجاد گشودگی 4- حس مکان 5- پرهیز از بیهودگی 6- تعلق خاطر 7- خلوص و شفافیت فضا در معماری 8- تعریف و تمایز حرایم و قلمروها 9- رعایت تناسبات.
6- هنر ایرانی
در تمدن اسلامی صفتی از خانه با توجه به آن شکل گرفتهاند، سکون و آرامش است: خداوند خانه هایتان را مایه آرامش برای شما قرار داد (سوره نحل آیه 80). اسم مکان از این صفت (سکون)، یعنی مسکن که بر همین خصوصیت از محل زندگی خانواده دلالت دارد، چندین مرتبه در قرآن آمده و برای این که خانهها به واقع مظهر و مایه آرامش شوند؛ معماران گذشته تدابیر گوناگونی را در کار داشته اند (بمانیان و دیگران، 1389).
8- ورود نور با ایجاد گشودگی
با توجه به اهمیت نور در معماری و به خصوص معماری خانه و مسکن، با ایجاد گشودگی در قسمت های مناسب، از ورود نور به داخل استفاده میشود. همچنین همان گونه که در خانه های سنتی ایران سلسله مراتب نور رعایت میشده است، این مسئله تنها به گذاشتن پنجره محدود نمیشده است. به عنوان مثال با نگاه به معماری خانه دارای حیاط مرکزی متوجه میشویم هنگامی که قصد ورود به فضای پرنور حیاط را داریم، با ایجاد گشودگیهایی که معمولا به صورت رواق بوده، سلسله مراتب نور کاملا رعایت شده است. امروز نیز در معماری مسکن لازم است به این نکته توجه داشته باشیم (ایران پور، حبیبی 1393: ص6).
9- حس مکان
اصطلح حس مکان از ترکيب دو واژه حس و مکان تشکيل شده است. واژه حس در فرهنگ لغت آکسفورد سه معنای اصلی دارد: نخست یکی از حواس پنج گانه، دوم احساس، عاطفه و محبت که در روانشناسی به درک تصویر ذهنی گفته میشود. یعنی قضاوتی که بعد از ادراک معنای شیء نسبت به خود شیء در فرد به وجود میآید که میتواند خوب، جذاب یا بد باشد سوم توانایی در قضاوت درباره یک موضوع انتزاعی، مثل معنای حس در اصطلح حس جهتیابی که به مفهوم توانایی یک فرد در پيداکردن مسير یا توانایی مسير در نشان دادن خود به انسان است. درنهایت حس به معنای شناخت تام یا کلی یک شیء توسط انسان است. اما واژه حس در اصطلح حس مکان بيشتر به مفهوم عاطفه، محبت، قضاوت و تجربه کلی مکان یا توانایی آن در ایجاد حس خاص یا تعلق در افراد است. از دیدگاه روانشناسی محيطی انسانها به تجربه حسی، عاطفی و معنوی خاص نسبت به محيط زندگی نياز دارند. این نيازها از طریق تعامل صميمی با مکانی که در آن سکونت دارد قابل تحقق است. این تعامل صميمی و هم ذات پنداری، روح یا حس مکان ناميده می شود که به عنوان عاملی مهم در هماهنگی فرد و محيط باعث بهره برداری بهتر از محيط، رضایت استفاده کنندگان و در نهایت احساس تعلق آنها به محيط و تداوم حضور در آن میشود (ضرابيان و منعام، 1387).
10- پرهیز از بیهودگی
پرهیز از بیهودگی، به معنای دوری از افزودههای غیرضروری ((http://www.honaronline.ir).) (به زعم استاد پیرنیا، در معماری اسلامی، حتی مواد و مصالح تزیینی نیز با هدف تزیین مورد استفاده قرار نگرفته است) (محمدكریم پیرنیا، 1398).
11- تعلق خاطر
لغتنامه دهخدا واژه تعلق را علاقه داشتن، عشق به چیزی داشتن و میل به کسی داشتن معنی میکند و از نظر ابن خلدون تعصب داشتن یعنی تعلق خاطر یک فرد به مجموعه خویش. ما بر این باوریم که عالیترین مرحله رابطه انسان و فضا، حس تقرب، تعصب، تعهد و تعلق شخص نسبت به فضا میباشد. این حس از دو عامل موثر فضا و انسان به صورت توامان ساخته شده و تغییرات هرکدام در میزان تعلق تاثیرگذار است. تعلق فرد به فضا نتیجه جریان ارتباط سالم و مستحکم در فضاست و وجود عناصر مشترک باعث به وجود آمدن حس تعلق به فضا میشود که انسان خود را جرئی از بافت میداند و بر اساس تجربه خود از نشانهها، معانی، عملکردها و شخصیت، نقشی بر بافت در ذهن خود متصور میسازد (مسعود و دیگران، 1391).
12- خلوص و شفافیت فضا در معماری
یکی از ویژگیهائی که از فضای معماری بیان شده است قابل لمس نبودن آن است، اما اینها دارای عناصری تعیین کننده و محدود کننده« قابل اندازهگیری و ترکیب مجدد» میباشند. این عناصر در برگیرنده کفها، سقفها، ستونها، پلهها، منارهها، رواقها میباشند. خصوصیات هندسی این فضاهای غیرقابل لمس مانند اندازهها تابعی از حرکت انسان در فضای ساخته شده بوده وقابل درك میباشد. بنابراین میتوان خصوصیات و ویژگیهای فضای معماری و اجزای سازنده آن را قابل لمس و غیر قابل لمس بیان کرد. ویژگیهای تأثیرگذار دیگر که بر انسان و درك او از فضا مطرح میشود رنگ و نور، صوت و نحوه پخش آن در فضا و برداشت ذهنی- فردی اشخاص با اندوختهها و تجارب آنهاست (معماریان، 1389: 343). شفافیت در فضای معماری در دودسته قرار میگیرد:
1) شفافیت فیزیکی: برگرفته از کالبد بنا
2) شفافیت معنائی: برگرفته از نمادگرائی معنوی در معماری سنتی (ناظر، بلالی اسکویی، کی نژاد، 1394: 9).
13- تعریف و تمایز حرایم و قلمروها
از دید آلتمن، بررسی مفاهیم خلوت، فضای شخصی، قلمرو و ازدحام، برای شناخت تعامل محیط و رفتار بسیار حائز اهمیت اند. او در چارچوب نظری خود، خلوت را عالمی مرکزی و هسته اصلی پیوند دهنده این 4مفهوم معرفی میکند مفاهیم خلوت و فضای شخصی؛ این واژگان اگرچه به ظاهر شباهت زیادی به یکدیگر دارند اما در مفهوم تفاوت هایی دارند که در آنها و همچنین ارتباط بین این مفاهیم در طراحی بر اساس الگوهای رفتاری موثر خواهد بود (آلتمن، 1382: 254).
مهمترین وجه افتراق فضای شخصی و قلمرو عبارتند از این که اولا فضای شخصی قابل انتقال است و از جایی به جای دیگر با شخص مورد نظر حرکت میکند. در حالی که قلمرو به طور نسبی ثابت است. دوم اینکه حیوان یا انسان معمولا قلمرو خود را مرزبندی کرده و به گونه ای ملموس و محسوس آن را به دیگران تفهیم میکند. سوم آنکه فضای شخصی برای هرکس پیکر او را در مرکز خود دارد. در حالی که قلمرو چنین نیست. یعنی چه پیکر شخص در میان باشد یا نباشد، قلمرو به قوت خود باقی است (فرهنگی، 1373).
14- رعایت تناسبات
از دیرباز تناسبات در معماری ایران و جهان نقش بسزایی داشته که حتی می توان آن را در برخی از معماری ها رکن و پایه دانست. معماری ایرانی از یونانی ها ورومیها ومعماری اشان (هرچند باارزش) در بسیاری از زمینه ها گوی سبقت را ربوده بود ودانشمندان معماران ایرانی در این زمینه (تناسب ومدول) تناسبی به نام پیمون را به کمک هندسه و ابزار دیگر برای طراحی هرچه بهتر بناهای مورد نظر ایجاد کردند. اما در حال حاضر شاید کمتر کسی به نام تناسبات ایرانی را بداند و برعکس اکثر افراد اهل فن نام مدول و تناسبات طلائی کلاسیک یونان را شنیدهاند (انجمن علمی معماری، 1392).
15- نتیجهگیری و ارائه راهبرد
پس از استخراج مولفههای برتر و تعریف آنها از دیدگاه معماری در این قسمت از پژهش به بیان راهکارهایی به منظور تقویت مولفههای برتر انتخاب شده در زمینه طراحی اقامتگاههای بومگردی خواهیم پرداخت که این راهبردها عبارتند از:
- استفاده از هنر ایرانی در سردر ورودی و رواقهای اقامتگاههای بومگردی.
- استفاده از هنر ایرانی در طراحی پلان اقامتگاهها و تزئینات دیوارهای اقامتگاههای بومگردی و طراحی روی آنها.
- استفاده از تزئینات منبتکاری بر روی اجزای داخلی بنا.
- استفاده از تزئینات هنر ایرانی در طراحی معماری اقامتگاههای بومگردی به منظور معرفی هنر ایرانی به گردشگران و توریستهای داخلی و خارجی.
- احداث اقامتگاههای بومگردی دور از محیطهای شهری و هیاهوی زندگی مکانیکی.
- استفاده از رنگهای آرامبخش به منظور القای حس آرامش به استفاده کنندگان از فضای اقامتگاههای بومگردی.
- سعی در استفاده از چیدمان سنتی در فضاسازیهای اقامتگاه بومگردی.
15-3- ورود نور با ایجاد گشودگی در اقامتگاههای بومگردی
- استفاده از پنجره در روشنایی داخلی فضاها برای ایجاد حس سرزندگی در اقامتگاههای بومگردی
- استفاده از نورگیرهای سقفی در طراحی اقامتگاههای بومگردی.
- استفاده از شیشههای رنگی به منظور ایجاد نورهای رنگی در فضاهای داخلی اقامتگاههای بومگردی
- ایجاد فضاهایی گرم و صمیمی به منظور حس راحتی افراد استفاده کننده از فضای اقامتگاههای بومگردی.
- استفاده از مصالح بومی در ساخت اقامتگاههای بومگردی.
- پاکیزگی و نظافت مداوم فضاهای داخلی اقامتگاه ها
- شناسایی فضاهای ضروری و مورد نیاز در طراحی اقامتگاههای بومگردی
- استفاده از امکاناتی که باعث تخریب محیط زیست نباشد
- عدم استفاده از امکانات و فضاهایی که باعث ایجاد آلودگی صوتی و بصری میگردد
- عدم استفاده از معماری مدرن در ساخت اقامتگاههای بومگردی.
- ایجاد فضاهایی که در عین آرامش و زیبایی حس امنیت و استقلال را به همراه داشته باشند.
- گرد آوری یکسری امکانات در یک مجموعه به منظور آسودگی خاطر گردشگران استفاده کننده از مجموعه اقامتگاههای بومگردی.
15-7- خلوص و شفافیت فضا در معماری اقامتگاههای بومگردی
- ارتباط فضایی مناسب بین کاربری ها ایجاد شود
- راه دسترسی به اقامتگاه بومگردی به گونه ای باشد که دسترسی به آنها توسط همه افراد امکان پذیر باشد (مکان یابی مجموعه به گونه ای باشد که در مسیرهای دشوار واقع نگردد)
15-8- تعریف و تمایز حرایم و قلمروها در اقامتگاههای بومگردی
- تفکیک فضای اقامتی و استراحت از فضای عمومی مجموعه های بوم گردی
- عدم اشراف فضاهای اقامتی نسبت به یکدیگر
- حفظ حریم شخصی و امنیت سفر در هر واحد اقامتی به گونه ای که چه پیکر شخص در میان باشد یا نباشد، قلمرو به قوت خود باقی است.
- حفظ فضاهای عمومی و خصوصی از یکدیگر در طراحی اقامتگاهها به منظور راحتی بیشتر افراد استفاده کننده.
15-9- رعایت تناسبات
- طراحی اقلیمی متناسب با آب و هوا و توپوگرافی منطقه مورد نظر طراحی
- رعایت استاندارها و حد اقل ها به منظور طراحی اصولی و خلق فضای مناسب برای تامین رفاه حال مسافرین.
نتیجه
بنا بر توضیحاتی که در متن پژوهش ذکر گردیده است، و همچنین انتخاب مولفههای برتر که به تشخیص افراد منتخب و علاقه مندان به امر گردشگری بیشترین امتیاز را از بین 20 مولفه مطرح شده، کسب نمودهاند چنین بر میآید که تمامی مولفهها به نوعی به یکدیگر مرتبط و وابسته هستند و هر کدام در محقق شدن دیگری نقش مهمی ایفا میکنند. همچنین از بعد اقتصادی نیز اگر این مولفهها بکار گرفته شوند طراحی عامه پسندانهتری خواهد داشت و مورد توجه همگان قرار خواهد گرفت. از همه مهمتر باعث رونق اقتصادی کشور نیز خواهد شد و صنعت گردشگری در کشور ایران را پویاتر مینماید.
سپاسگزاري
نویسنده این مقاله از تمام بزرگواران و متخصصینی که قبول زحمت نموده و از زمان با ارزششان را به پاشخگویی پرسشنامه تدوین شده این پژوهش اختصاص دادهاند، کمال تشکر را دارد.
مراجع
[1] آلتمن. ایروین، محیط و رفتار اجتماعی، ترجمه علی نمازیان، تهران، اتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1382.
[2] پیرنیا. محمدکریم، سبکشناسی معماری، انتشارات معماریان، 1398.
[3] ساموئل هانتینگتون، لارنس هریسون، اهمیت فرهنگ، گروه ترجمه انجمن توسعه مدیریت ایران-درحال توسعه، انتشارات شرکت چاپ و نشر بین الملل (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی)، 1388.
[4] فرهنگی. علی اکبر، مبانی ارتباطات انسانی، تهران، موسسه تهران تایمز، 1373.
[5] معماریان. غلامحسین؛ سیری در مبانی نظری معماری، تهران سروش دانش، چاپ چهارم، 1389
[6] ایران پور. لیلی، طراحی ساختمان فرهنگی رفاهی دانشجویان دانشکده هنر و معماری، پایان نامه کارشناسی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، 1392.
[7] بمانیان. محمدرضا، غلامی رستم. نسیم، رحمتپناه. جنت، عناصر هویتساز در معماری سنتی حانههای ایرانی، نمونه موردی خانه رسولیان یزد، فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، شماره سیزدهم، پاییز – زمستان 1389.
[8] پرویزی. الهام، معماری ملی از دیدگاه هویت فرهنگی، فصلنامه مطالعات ملی، سال دهم، شماره 3، 1388.
[9] ناظر. زینب، بلالی اسکویی. آزیتا، کی نژاد، محمد علی، بازشناسی مفهوم شفافیت در معماری سنتی و معاصر ایران، یزد، بهمن ماه 1394.
[10] حبیبی. امین، ایران پور. لیلی، هویت؛ فرهنگ؛ خانه ایرانی بازخوانی مولفه های فرهنگی مسکن، همایش ملی معماری، شهرسازی و توسعه پایدار با محوریت خوانش هویت ایرانی – اسلامی در معماری و شهرسازی، مشهد، 1393.
[11] شکاری. جواد، شهبازی. محمدرضا، بررسی نقش معماری در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی، قم، مرکز راهبرددی مهندسی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر، 1393.
[12] Arthur Upham Pope, A Survey of Persian Art from Prehistoric Times to the Present, LA: Mazda Publishers, p. 8, 2005.
[15] /نقش-فرهنگ-در-توسعه-اجتماعی
https://saadifoundation.ir/fa/page/77/هنر-ایرانی
لطفا منتظر باشید...