مراحل ساخت ساختمان از صفر تا صد

خلاصه این مطلب

در این صفحه خلاصه ای از مراحل ساخت ساختمان از پی تا کلید مورد بررسی و بیان می گردد . گروه معماری و پیمانکاری راستین دیزاین با برنامه ریزی دقیق و ترسیم نمودار ساختارشکست ضمن تحلیل دقیق پروژه ساختمانی شما برنامه دقیق زمانبندی و خرید تجهیزات را به شما کارفرمای محترم ارایه خواهد داد ...

نویسنده مطلب

راستین دیزاین

تاریخ انتشار

07 مرداد 02

تعداد بازدید

435 بازدید

مراحل ساخت ساختمان از صفر تا صد

درک کامل از اصول ساخت ساختمان، اولین قدم برای یک پروژه ساخت و ساز موفق است. ساختن یک ساختمان صرف نظر از نوع آن، می‌تواند کمی گیج‌کننده به نظر برسد.

جدای از سرمایه‌گذاری، شما زمان زیادی را صرف می‌کنید و در نتیجه باید دقت زیادی داشته باشید تا همه مراحل به خوبی پیش بروند. از این رو ما در این مقاله، مراحل صفر تا ۱۰۰ ساخت ساختمان را به ترتیب برای شما شرح خواهیم داد.

این موارد گام‌های مهمی در پروژه محسوب می‌شوند و باید به شکل اصولی آنها را انجام دهید. بنابراین در ادامه همراه گروه معماری و پیمانکاری راستین دیزاین  باشید.

 

مراحل ساخت ساختمان اسکلت فلزی و بتنی

هدف ما این است که به روش ساده، ساخت و ساز را به زبان ساده برای شما توضیح دهیم. بنابراین این مراحل را به دو قسمت تقسیم کرده‌ایم: مرحله پیش از ساخت و مرحله ساخت.

مرحله پیش از ساخت ساختمان:

مجموعه فعالیت‌های پیش از اقدام به ساخت، در این بخش اجرا می‌گردد:

۱. پلان ساختمان

نقشه ساختمان حیاتی‌ترین جنبه را در مراحل ساخت و ساز دارد. هنگامی که می‌خواهید پروژه‌ای در مقیاس یک ساختمان چند طبقه را آغاز کنید، بسیار مهم است که برای ساختمان خود برنامه‌ریزی داشته باشید. زیرا به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌ها و عملکرد بخش‌های مراحل ساخت ساختمان را پیش‌بینی کنید.

شما برای انجام این کار به یک تیم حرفه‌ای نیاز دارید تا به بهترین نتیجه برسید. معماران، مهندسان عمران، برق‌کارها و لوله‌کش‌ها نقش اساسی در برنامه‌ریزی یک پروژه ساختمانی موفق دارند.

۲. برآورد بودجه

ساخت یک ساختمان نوعی سرمایه‌گذاری قابل توجه است که باید برای آن نیز بودجه خاصی را در نظر بگیرید. پس از انجام برنامه‌ریزی، جزئیات به مهندس ساختمان داده می‌شود تا بررسی و برآورد هزینه مصالح ساختمانی، انواع ماشین آلات و نیروی کار مورد نیاز برای تکمیل پروژه ساختمان را انجام دهد. هزینه مواد با توجه به کمیت و کیفیت آنها تعیین می‌شود.

3 . مجوز

روزانه هزاران ساختمان به دلیل فقدان مجوز و مدارک مناسب به عنوان سند مالکیت، تخریب می‌شوند. برای جلوگیری از چنین شرایطی، باید مجوزهای لازم را بگیرید و برای ساخت ساختمان اجازه دریافت کنید. اطمینان حاصل کنید که سند شما معتبر است و قابلیت خرید و فروش برای قطعه زمین وجود دارد.

اسناد مورد نیاز ممکن است شامل گزارش بررسی زمین، گزارش آزمایش خاک زمین، سند خرید و انتقال زمین، نقشه‌های معماری، گزارش سازه و گواهی تعهد توسط مهندس عمران باشد. البته این اسناد به همین موارد محدود نیستند و با توجه به کاربری ساختمان می‌توانند متفاوت باشند.

مرحله ساخت ساختمان:

پس از انجام تمام مراحلی که تا به اینجا مرور شد، ساخت ساختمان آغاز می‌شود:

۱. پاکسازی سایت

مساحت زمین تعیین شده برای ساختن یک ساختمان خاص را به عنوان “سایت” می‌شناسیم. در شرایطی که قطعه زمین برای مدت طولانی رها شده است، احتمالا درختان، علف‌های هرز و آوار در زمین وجود دارند.

اولین کاری که باید در اینجا انجام دهید این است که مواردی که ممکن است مانع ساخت و ساز شوند را حذف کنید. برای این کار می‌توانید انواع ماشین آلات ساختمانی مانند بولدوزر، بیل مکانیکی یا ماشین چمن زنی را به کار ببرید تا سایت کاملا پاکسازی شود.

2. فونداسیون

فونداسیون یا پی، پایین‌ترین قسمت ساختمان است که در آن ساختمان با خاک برخورد می‌کند. در واقع این بخش قسمتی از ساختمان را تشکیل می‌دهد که برای ما قابل دیدن نیست. در هنگام بررسی چک لیست مراحل ساخت ساختمان، نمی‌توان از اهمیت یک فونداسیون محکم غافل شد.

این بخش، مهم‌ترین بخش سازه ساختمان است، زیرا سایر قسمت‌های ساختمان برای ثبات خود، به استحکامِ پی تکیه می‌کنند. اگر فونداسیون ضعیف باشد، بدون توجه به کیفیت و کمیت مصالح به کار رفته در ساخت ساختمان، روزی فرو خواهد ریخت.

مهندسان ساختمان این جنبه را درک می‌کنند و تمام تلاش خود را از نظر منابع مادی و انسانی به کار می‌گیرند تا پایه را تقویت کنند. استفاده از میلگرد با کیفیت از جمله اقداماتی است که در این راستا صورت می‌گیرد. بنابراین در مقایسه قیمت میلگرد ۱۶ دو یا چند کارخانه، کیفیت کالا را در نظر داشته باشید.

 

۳. تیر و دال

پس از ساخت موفقیت آمیز فونداسیون، آرماتور دیگری به نام تیر و دال به بالای آن اضافه می‌شود. هدف از تقویت فونداسیون با تیر و دال، محافظت پی از رطوبت و جلوگیری از رسیدن ترک‌های آن به دیوار است. این بخش کمک خواهد کرد که فونداسیون در صورت وقوع زلزله محکم بماند.

 

۴. روبنا

به زبان ساده، روبنا پشتیبانی از تیر و دال را فراهم می‌کند. اعضای روبنا شامل ستونی است که برای تقویت بار نصب شده بر پایه ساختمان طراحی می‌گردد.

ستون‌ها تا سطح دال و قاب برای ساخت و سازِ بیشتر ساخته می‌شوند. در اینجا باید یک پوشش ضد آب جهت جلوگیری از ورود آب به دال و ریخته‌گری اضافه کنید.

۵. آجرکاری

در مراحل ساخت ساختمان اسکلت فلزی، این مرحله جایی است که بخش قابل مشاهده از ساختمان را می‌سازیم. بسته به انتخاب مالک، انواع مختلفی از بلوک‌ها یا آجرها می‌توانند دیوارهای ساختمان را برپا کنند.

مصالحی مانند بلو‌ک‌های بتنی و آجرهای خاکستر بادی با توجه به ساختاری که معمار در نقشه ساختمان تعیین کرده است، استفاده می‌شوند. همچنین ملات سیمان، شن و ماسه را برای نگه داشتن آجرها به کار می‌برند. ساختار انواع پنجره‌ های ساختمانی و درها هنگام نصب دیوار ساختمان، توسط سنگ‌تراش حک می‌شود.

۶. نعل درگاه یا سرطاق

پس از نصب دیوار، لنگه‌ای در بالای دیوار ساخته می‌شود. مانند تیر و دال، لنگه تیری است که بر روی دهانه در و پنجره قرار می‌گیرد. این درگاه به عنوان تکیه‌گاهی برای بار سازه قرار داده شده در بالای آن، استفاده می‌شود.

 

۷. پوشش سقف

در واقع باری که لنگه تحمل می‌کند، ساختار سقف است. قاب‌بندی بالاترین لایه خانه را سقف می‌نامیم که برای شکل دادن به پوشش، محافظت در برابر هوای سخت و تزئین و زیباسازی اشاره دارد.

می‌توان اینطور گفت که ساختمان در این مرحله در حال شکل‌گیری است و شما می‌توانید بگویید که ساختمان چه ابعادی خواهد داشت. همچنین انواع مختلف مصالح سقف می‌توانند زیبایی چشمگیری را به دکوراسیون منزل شما بیافزایند.

 

۸. برق و لوله کشی

در خانه‌های مدرن، سیم‌ها و لوله‌ها دور از دید پنهان می‌شوند. زیرا سیم‌ها در این مرحله از ساخت ساختمان نصب می‌شوند و بین دیوارها و دال‌ها قرار می‌گیرند. فقط نقطه انتهایی لوله‌ها و سوکت‌ها قابل مشاهده است.

۹. تکمیل بخش بیرونی و داخلی

کار گچ‌کاری پس از اتمام برق و لوله‌کشی آغاز می‌شود. مخلوط سیمان و ماسه برای گچ‌کاری قسمت بیرونی ساختمان به کار می‌رود. معمولا از گچ‌کاری با ضخامت ۱۳ میلی‌متر و گاهی ضخامت حدود ۲۰ میلی‌متر استفاده می‌کنند.

گچ‌کاری می‌تواند ساختمان را از نظر ساختاری مستحکم کند، آن را در برابر تاثیرات آب و هوا محافظت کند و ظاهری زیبا به آن ببخشد. طراحی داخلی طبق روال تعیین شده توسط معمار و متخصصان انجام می‌شود.

البته گروه معماری و پیمانکاری راستین دیزاین در اجرای این مرحله از ساختمان و ویلا در شمال کشور معمولا از سیمانکاری و پلاستر بجای گچ خاک و نرمه کشی با سیمان سیاه یا سیمان سفید به عنوان رویه دیوار بمنظور حفاظت از نم و رطوبت و میعانات در مناطق معتدل و مرطوب شمال استفاده می کند .

۱۰. کفپوش

اگر مراحل ساخت ساختمان به ترتیب و اصولی پیش برود، حالا باید به فکر کفپوش باشید. در اینجا مرحله ساخت رو به پایان است. کار کف‌سازی پس از تکمیل دکوراسیون بیرونی و داخلی آغاز می‌شود.

کفپوش‌ها با توجه به کاربرد، صرفه‌جویی و سطح پرداخت مورد نیاز، انواع مختلفی دارند. کاشی‌های سرامیکی، کاشی‌های شیشه‌ای، کاشی‌های سفالی، گرانیت، سنگ مرمر، چوب و کفپوش اپوکسی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌روند.

۱۱. نقاشی

این آخرین بخش از مراحل ساخت ساختمان بنایی محسوب می‌شود. رنگ‌آمیزی برای زیباسازی ساختمان و محافظت از اثر آب و آفتاب به کار می‌رود. رنگ‌های لاتکس در برابر آب مقاومت خوبی دارند.

از این رو، آنها برای رنگ‌آمیزی دیوار بیرونی خانه‌ها گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. برای دکوراسیون، ترکیبی مناسب از رنگ‌های مختلف در هنگام نقاشی می‌تواند زیبایی یک ساختمان را بیشتر کند.

 

خرید تجهیزات برای ساخت ساختمان

همانطور که مطالعه کردید، ساخت ساختمان یک سرمایه‌گذاری کلان و مادام العمر است. با افزایش جمعیت یک منطقه معین، تقاضا برای مسکن همچنان افزایش خواهد یافت.

بنابراین، پاسخگویی به این تقاضا با مقدار متعادلی از عرضه تسهیلات مسکن بسیار مهم است. از طرفی برای ساخت یک ساختمان استاندارد باید به فکر تجهیزات باکیفیت نیز باشید.

از این رو پیشنهاد می‌کنیم برای خرید انواع آهن آلات، همچمون خرید لوله مانیسمان، میلگرد، ورق و قطعات فولادی دیگر، با  گروه معماری و پیمانکاری راستین دیزاین  در ارتباط باشید.

کارشناسان ما به شما کمک می‌کنند تا بهترین تجهیزات را با مقرون به‌صرفه‌ترین قیمت خریداری کنید. جهت اطلاع از قیمت‌ها با شماره 09102020400 تماس بگیرید.